reklama

The Revenant - Leonardov oscarový film.

A moja nočná mora. On a ona idú do kina. Ona sa teší na peknú tvár Leonardovu a on má vidinu pekného večera. Po pol hodine má ona chuť odísť, ale vydrží a on si po kine povie, že mali odísť a film si mohol neskôr pozrieť sám.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)

 Veru nie, toto nie je film na romantické rande. Včera večer sme sa usadili s mojím mužom a 17 ročnou dcérou a vedeli sme len to, že si ideme pozrieť najnovší film s Leonardom Di Capriom, za ktorý dostal Oscara. Chvíľku bolo ťažké spoznať, ktorý zo zarastených špinavých chlapov je náš hrdina. Aj angličtina, na ktorú sme sa tešili, bola zarastená a špinavá. Titulky sme viac než privítali. Moja poznámka dcére, že to bude asi len nejaký retrospektívny začiatok, od ktorého sa celý film odrazí, bol omyl. Takto nám predsa nemohli zamaskovať tvár, kvôli ktorej sme si to chceli pozrieť. Ale áno, mohli, maskéri sa na ňom vyšantili do sýtosti a s pribúdajúcimi minútami filmu stále viac.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Už uprostred filmu som si uvedomila, že si musím strážiť dýchanie, aby sa mi nezastavovalo, miestami som zhlboka predýchavala, nehovoriac o tom, že v istých okamihoch mi bolo na vracanie aj napriek tomu, že sme si s dcérou pri pár scénach dokonca zakrývali oči. Áno, ja viem, už ste to dávno pochopili, je to film pre vyrastených chlapcov - drsná príroda, drsní chlapi, drsný slovník (nie prehnane) a hlavne drsné akcie. Podobným štýlom, ako som to opísala, kedy máte pocit: "dobre, už sme to dávno pochopili, bolo to ťažké, takmer nevydržateľné, ale už poďme ďalej" a scenárista s režisérom tú scénu natiahnu ešte o ďalších päť minút.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Názov filmu nám hovorí, že ide o zmŕtvychvstanie. Výstižné, lebo hlavná postava vstáva z takmermŕtvych niekoľkokrát a vlastne kontinuálne počas celého filmu. Jeho zmŕtvychvstávanie sa však už niekde za polovicou filmu v momente pádu na strom a zo stromu stáva tak trochu fraškou. Poviete si len: "aha, tak to tu ešte nebolo". Tuším sme sa s dcérou na tom aj zasmiali (na odľahčenie atmosféry), čo sa Leonardovi za celý film nepodarilo ani raz. Vlastne sa ani nemal na čom.

 Manžel povedal, že to bolo realistické zobrazenie doby. Pre mňa to bolo tak realisticky drsné, až to bolo nerealistické. Osudy postáv boli tak neprvoplánové, dokonca ani "druhoplánové", že čierno-biele charaktery hlavných hrdinov mi nesedeli do kontextu realisticko-drsného zobrazenia pomerov. Jednoducho povedané, jeden je "náš" a druhého nemáme radi. Ako v rozprávke. Ale toto rozhodne rozprávka nebola. Hoci teenagerský divák odchovaný na čarodejníckych a upírskych filmoch môže postupne nadobudnúť dojem, že hlavný hrdina je nesmrteľný.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Čo by som vyzdvihla, boli prírodné scenérie. Nie tie pohľadnicové kaňony s tečúcou obrovskou riekou (ale áno, jeden taký záber si neodpustili) zaliate slnkom, ale sneh, polámané stromy, vyschnuté steblá trávy. A ešte jeden moment ma v tomto filme oslovil - prelínanie Leonardovho videnia reality väčšinou z polohy ležmo a retrospektívnych obrazov so svojou indiánskou ženou a ich malým synom. Napriek zobrazenej krutej minulosti vás tieto scény na chvíľku ukolíšu, nechajú vás vydýchnuť a vtiahnu vás do pocitov skoroumierajúceho hlavného hrdinu. 

 Koniec filmu, priznám sa, som nevidela. Už som to nezvládla. Pre mňa sa mal film už dávno skončiť. Dcéra mi dopovedala koniec deja a mňa to nijako nesklamalo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Sklamal ma skôr fakt, že Di Caprio nedostal Oscara za filmy, v ktorých sa neodolateľne usmieval, bol čistý, ostrihaný a oholený. Pre herca je asi na zamyslenie, prečo práve teraz, keď sa na seba takmer nepodobá, má hnisavé rany po celom tele, zlepené dlhé vlasy, bradu, cez ktorú mu vytekajú husté biele sliny snažiac sa niečo povedať, zuby od hliny a text, ktorý sa musel naučiť, obsahuje pár riadkov. 

 Na záver si dovolím takú barbarskú myšlienku a porovnám tento film s veľkofilmami ako Tanec s vlkmi alebo Posledný samuraj, ktoré mali podobnú výpovednú hodnotu o svojej dobe a k tomu skvelé herecké výkony a tiež obsahovali drsné scény. K dvom spomenutým filmom sa s odstupom času rada vraciam. Ale k tomuto sa už nevrátim.

Miroslava Zifčáková

Miroslava Zifčáková

Bloger 
  • Počet článkov:  33
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som nositeľkou niekoľkých významných titulov - trojnásobná mama, manželka, dcéra, sestra, JA, kamarátka a ešte mnohých ďalších atraktívnych aj tých menej dôležitých. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu