reklama

Nezrušíme už ten ypsilon?

V chorvátskom jedálnom lístku som si prečítala slová paški sir a riba. A povedala som si - vadilo by to? Asi áno, mne prvej. Ale určite nie dlho.Hlavne školáci by si na to zvykli bez mihnutia oka.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (158)

 Skúsme si prečítať príspevky na sociálnych sieťach, kde mladí ľudia (a nielen oni) sa s ľahkosťou vzdávajú diakritiky a bez zaváhania napíšu po š -y. To už chce silnú povahu, aby si človek ďalej všímal obsah textu a nehľadal ďalšie pravopisné úlety. Alebo to ozaj iba ja? Keď to niekedy ukážem mojim dcéram, povedia mi len - veď nie sme na hodine slovenčiny. Aha.

 Na druhej strane je na zamyslenie, prečo trápime naše deti diktátmi na y/i. Lebo aj nás trápili? Na svoju obhajobu podotknem, že som mala diktáty naozaj rada, bol to pre mňa relax, dokonca som si doma ručne prepisovala rôzne texty, fakt ma to bavilo. Áno, ja viem... Nuž, každý máme nejakú úchylku. Aj keď tú moju by so mnou málokto zdieľal.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Dobre teda. Nedalo by sa predsa len pomôcť ďalším generáciám? Koľkokrát som už počula povzdychnutie - čo si to ten Štúr na nás vymyslel? Nie, nie, pán Ľudovít je v tom nevinne. Až trochu neskôr v roku 1852 nezbedníci Hodža s Hattalom dali hlavy dokopy a zrodil sa tento geniálny nápad. Ďakujeme, chlapci.

 Môj syn začal v škole s diktátmi na i/y už v druhom ročníku. Najprv sa naučili naspamäť tvrdé, mäkké a obojaké spoluhlásky, potom im pani učiteľka vysvetlila, na čo sa to učili, že po mäkkých sa píše i a po tvrdých y, obojaké s vybranými slovami (lahôdku) si nechajú na tretí ročník a potom už písali diktáty plné výnimiek, pretože v cudzích slovách je to úplne inak a ešte sú výnimky aj iné. Ale áno, zvládol to nakoniec, aj tie vybrané slová v treťom ročníku, ale odvtedy nemá rád slovenčinu. V ďalších ročníkoch sa budú učiť ďalšie pravidlá a početné výnimky z nich, vzory podstatných mien a i/y podľa nich, nominatív plurálu s mäkkým i a ďalšie a ďalšie. Keby tak niekto dokázal spočítať tieto naše školské hodiny a dni strávené ("zabité") týmito poučkami o používaní malého neatraktívneho písmenka! 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Myslíte, že by sa dali využiť nejako užitočnejšie? Ja by som mala niekoľko nápadov. Naše deti sa ešte stále nevedia dobre dohovoriť v zahraničí. Väčšina. Minule sa ma chlapík z Hondurasu pýtal, aký jazyk sa na Slovensku používa a preveľmi sa čudoval, že nemáme ďalší úradný svetový jazyk. Že si vystačíme so slovenčinou. Nuž, kedy ako. A nebolo by zle naučiť naše deti cudzie jazyky podľa hesla: "Viem cudzí jazyk a nebojím sa ho použiť." To je len jeden nápad, čo so získaným časom. Možno viac umenia, komunikácie, športu, získavanie zručností, ako sa presadiť na trhu práce, spoločenský protokol? Určite každého napadne ešte aspoň jeden predmet, ktorý by naše deti v škole obohatil viac, ako poučky na písanie y. A na literatúre by si čítali ukážky z diel s pôvodným pravopisom a mali by z toho zábavu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Niekoho možno napadne - ale čo s tým, čo už bolo napísané? Však oni by to tí múdri domysleli. A jazykovedci by nemuseli vymýšľať, či máme používať zázvor alebo ďumbier, harmanček, rumanček, či kamilka alebo nebodaj vymýšľať, či posledný je posledný, alebo ostatný. Každá reforma chvíľu trvá. A zrušenie Y ako maličká súčasť veľkej školskej reformy, ktorú potrebuje táto spoločnosť ako soľ,by mohlo byť celkom dobré dobrodružstvo.

 Je toľko krásnich a užitočních vecí, ktoré bi sa mohli naše deti v škole učiť a toľko zaujímavích spôsobov, ako bi sa im to dalo podať. Tak prečo to neviužiť? Niektoré pani učiteľki a dokonca školi už začali. Držíme im päste. 

Miroslava Zifčáková

Miroslava Zifčáková

Bloger 
  • Počet článkov:  33
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som nositeľkou niekoľkých významných titulov - trojnásobná mama, manželka, dcéra, sestra, JA, kamarátka a ešte mnohých ďalších atraktívnych aj tých menej dôležitých. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu